Mediteren bij Ankerplaats:

Kom open de poort van het doen naar het zijn.  Hier zijn de sleutels…

Nee, mediteren is niet zweverig, je hoeft niet zonder gedachten te zijn, het is ook niet in trance zijn of het streven naar verlichting. Mediteren is ook niet moeilijk of zwaar.
Wat is het mediteren dan wel? Mediteren is de poort naar ontspanning, rust, herstel, inzicht, helderheid, balans en geluk. Een poort van het almaar ‘doen’ naar het ‘zijn’.

poort-bloemenEn hoe open je die poort? Daar zijn de volgende 5 sleutels voor:
Aandacht: Je richt je aandacht naar binnen. Naar dit moment.
Opmerkzaamheid: Je bent opmerkzaam op wat je nu van moment tot moment ervaart. Wat voel je in je lichaam, welke emoties ervaar je, welke gedachten komen voorbij? Het creëert afstand en helderheid.
Liefdevol: Je bent liefdevol, vriendelijk en mededogend voor wat zich aan je voordoet.
Acceptatie: Niets hoeft weg. Accepteer wat er is, want het is er niet zomaar. Zeg er JA tegen. Want elke ‘nee’ tegen dat wat je ervaart geeft een gevoel van lijden.
Zonder oordeel: Het kan nooit fout of verkeerd zijn wat je nu ervaart. Alles mag er zijn. Het is goed zoals het is.

Mediteren is goed voor mensen die hoogsensitief zijn.
Het brengt je van het hoofd naar het lijf. Van de ander naar jezelf.
Het geeft opmerkzaamheid voor wat je nu nodig hebt.
Het helpt je jezelf vervolgens liefdevol te geven wat je nodig hebt.
Het zorgt ervoor dat je accepteert wie en hoe je bent, mét die prachtige voelsprieten!
Je ontwikkelt mildheid voor jezelf.

In Ankerplaats kun je in groepen (leren) mediteren. De basis is mindfulness.
In de meditatielessen wordt een variatie van de volgende meditatievormen aangeboden:
Stilte meditatie  - (zit- en loopmeditatie)
actieve meditatie
Lichaamswerk
Diverse ontspanningstechnieken
Hartcoherentie – ‘heart fulness’
Bewegen op muziek
Dansmeditatie
Inzicht meditatie
Focussen (Gendlin).

Licht, liefdevol en respectvol.

Meditatie, een heerlijk rustpunt in je week.