actieve meditatieMeteen roerloos op een kussentje plaatsnemen is niet iedereen gegeven. S Morgens gaat dat misschien nog wel, zo vanuit je bed op het kussen. Maar midden op de dag, of ‘s avonds…na al die activiteiten, het jagen en het jachten…ja, dan is het een stuk moeilijker: Je lichaam is gespannen en de gedachten buitelen door je hoofd. Misschien zit er nog emotionele lading in je lijf van dingen die je overdag doormaakte. Actieve meditatie helpt je dan in fasen naar de rust en de stilte.

Actieve meditatie is mediteren in beweging. Een simpele beweging zoals je armen heel langzaam omhoog tot boven je hoofd bewegen, aandachtig en opmerkzaam uitgevoerd is wat mij betreft al een actieve meditatie. Dansen, waarbij je je bewust bent van je lichaam, je gevoel en je geest zie ik ook als een actieve meditatie. Zo komen twee van mijn passies, dansen en mediteren, bij elkaar :-)

Osho, een goeroe uit India heeft een aantal actieve meditaties ontworpen omdat hij zag dat de Westerse mens moeite had om meteen in de rust terecht te komen. Ons leven is zo actief, zo naar buiten gericht dat de weg naar binnen, naar de stilte en de inactiviteit niet gemakkelijk is. De actieve meditaties van Osho verlopen in fasen die je vanuit de beweging geleidelijk naar de ontspanning en stilte leiden. Sommige van zijn meditaties werken ontladend, anderen weer vooral ontspannend, of geven je inzicht in oude patronen. Ik hou van zijn actieve meditaties omdat er ook heel vaak een fase van dans in zit. Geen voorgeschreven pasjes maar van binnenuit bewegen. Heerlijk! En na het bewegen ‘zit’ ik veel gemakkelijker en is mijn geest rustiger.

De basis van de actieve meditaties is mindfulness…dat wil zeggen: niet op de automaat bewegen, maar de waarnemer zijn. Osho noemt dit ‘de getuige zijn’. Het betekent dat je opmerkzaam bent wat je in je lichaam, geest en gevoelsleven ervaart. Actieve meditaties worden altijd gevolgd door een fase van rust en stilte.

Oké, tijd voor wat concrete voorbeelden. 

De Dynamische meditatie
Dit is een ochtendmeditatie en wordt het best uitgevoerd bij zonsopgang. Het geeft je dag een goede start. De meditatie verloopt in 5 fasen en duur bij elkaar een uur. De dynamische meditatie helpt (oude) emoties te ontladen, werkt aldus bevrijdend, werkt reinigend en geeft energie.

De Kundalini meditatie
Dit is een avondmeditatie en staat bekend als het ‘zusje’  van de Dynamische meditatie. Er zijn vier stadia van elk vijftien minuten. De Kundalini helpt spanningen los te laten, maakt het hoofd vrij van gedachten en brengt je zo naar de stilte.

De Nadabrahma
Een meditatie is een zittende meditatie die één uur duurt. Het is een hartmeditatie waarin we een zoemend geluid maken en de handen op een bepaalde trage manier bewegen. Deze meditatie vertraagt en maakt zacht, brengt het denken tot rust, en werkt helend en harmoniserend.

De Nataraj meditatie:
Dit is een dansmeditatie waarin je alles geeft en je steeds meer opgaat in de dans. Deze meditatie heeft drie stadia, en duurt in z’n geheel vijfenzestig minuten.  Deze meditatie bevordert overgave, harmoniseert en helpt je je innerlijk uit te drukken door beweging.

Er zijn ook nog vele andere actieve meditaties zoals onder andere…
De Quantum Light Breathe volgens Jeru Kabal, Shaken (schudden) en de Hara meditatie.

Alle bovenstaande meditaties worden in Ankerplaats in de meditatiegroepen aangeboden en komen vooral aan bod tijdens de lessen Actieve Meditatie.

Actieve meditaties zijn geschikt voor mensen die graag en met redelijk gemak bewegen. Voor hoog sensitieve mensen zijn ze heel geschikt omdat dat vaak echte denkers zijn. Actief mediteren brengt je uit je hoofd en in je lijf!

Mediteren…stilzitten of bewegen? Gelukkig hoef je niet te kiezen!